Saturday, January 30, 2010

Pengalaman Di Perantauan.




Salam hormat dan rahayu.



Pernah aku ke Amsterdam jalan-jalan cari pengalaman di tempat orang. Bak kata orang tua, jauh perjalanan, jauh pandangan, dan banyak pengalaman. Aku ke sana tidaklah seperti orang lain, untuk melancong dan membeli belah sakan sahaja. Aku mencari ilmu dan pengalaman melalui pemerhatian, penyelidikan, dan persahabatan.


Holland atau Belanda pernah menjajah dan menguasai Malaysia dan Indonesia atas tujuan perdagangan dan mengaut keuntungan dari bumi watan yang penuh dengan sumber asli. Justeru habis rakyat tempatan menderita kemiskinan dan ditindas, lalu mereka menentang, memberontak Belanda. Rakyat negara kita terus berjuang menentang Belanda kerana begitu kejam menindas rakyat.





Banyak artikel, harta khazanah antaranya, manuskrip-manuskrip sejarah lama kesultanan Melaka, kitab-kitab ilmu dan pengetahuan dibawa bersama pulang ke Belanda. Aku cuba mendapatkan salinan bahan tersebut, hasilnya gagal kerana banyak prosedur yang aku perlu lalui untuk mendapatkannya.





Kini Belanda atau Holland terutama Amsterdam telah menjadi tumpuan setiap orang kerana negaranya yang pesat maju dan menjadi pusat pelancongan negara tersebut.

3 comments:

  1. alhamdulillah..saudara atas landasan yang betul...tehniah..saya juga pernah impikan suasana seperti ini namun tak kesampaian...tak de rezeki.

    ReplyDelete
  2. Hello friend, could you exchange my blog?
    I hope you can link my blog to yours
    this is my site: http://khmernewstoday.blogspot.com/
    thanks you
    cheer,

    ReplyDelete
  3. aquarium, central, space cake, red light....sex museum....hahaha

    ReplyDelete