Tuesday, June 1, 2010

Usah Berdiri, Elok Lagi Berjalan.



Salam Hormat dan rahayu.


Pengisian rohani dalam roh dan jasad setiap individu amatlah penting, justeru apa jua bangsa dan pegangan agama, apabila memiliki pengisisan rohani, sudah pasti akidah, iman dan jati diri tidak goyang atau terumbang ambing. Kesemuanya ini perlu ada amalan dan disiplinnya tertentu untuk dipatuhi supaya apa yang dikehendaki menjadi kenyataan.





Apabila dunia bergolak, manusia sering berkonflik, bumi akan musnah, mayat bergelimpangan. Sebagai contoh lihat di negara kita suatu ketika dulu, pahlawan terbilang antaranya Mat Kilau, Tok Bahaman, Tok Janggut, dalam usaha menentang dan menumpas penjajahan British, kegigihan dan keberanian mereka amat dikagumi. Mereka berjuang hingga ke titisan darah yang terakhir. Amalan kerohanian dan kebatinan mereka amat tinggi sekali. Berjuang terus berjuang tanpa rasa takut untuk membela rakyat walaupun nyawa tergadai.


Dewasa kini manusia bijak pandai buat apa saja demi kepentingan diri, sanggup berbunuhan kerana harta, pangkat, dan kuasa. Jiwa suci tidak ada lagi, jiwa kental dan semangat juang sudah luntur, apatah lagi dikaburi dengan janji manis untuk menguasai dunia ini. Apakah anak kecil perlu dibelai dengan ajaran rohaniah yang benar supaya roh mereka penuh dengan ilmu kerohanian dan kebatinan? Bagaimana caranya, nah, ini yang menjadi persoalannya.


Anak-anak jika diajar apa jua ilmu, pasti dapat menguasainya kerana mudah dilentur. Tak kira sama ada mereka belajar di pesantren, di sekolah kerajaan, mahupun di Madrasah, mereka perlu dididik, berdisiplin agar mereka menjadi orang yang berguna dihari muka kelak. Ilmu fizikal, ilmu metafizik, dan kerohanian perlu diberi kepada mereka supaya sentiasa berwaspada dan berani membuat keputusan yang bijaksana sekiranya berhadapan dengan sebarang masalah.


Kata orang lama, hendaklah berjaga daripada tidur, usah baring, elok duduk, daripada duduk elok lagi berdiri, daripada berdiri bagus berjalan, berjalan disini bermaksud hendaklah kita mengembara, kerana jauh dan luas pandangan, banyak maklumat akan diperolehi.

No comments:

Post a Comment