Sunday, September 5, 2010

Sejauh Mana Manusia Di Duga?






Salam hormat dan rahayu.


Sejak akhir-akhir ini dunia sering mengalami bencana alam, antaranya gempa bumi di New Zealand, letusan gunung berapi di Indonesia, banjir besar di Pakistan, dan ada beberapa negara menghadapi kemarau panjang serta kebakaran sana-sini.




Bencana alam yang berlaku di beberapa tempat di dunia ini bukan saja menghancurkan bumi malah ditafsirkan mengalami kerugian berbillion ringgit dan yang paling menyedihkan ialah ramai jiwa yang terkorban. Selain itu, pelbagai masalah lain yang timbul antaranya kekurangan makanan, bekalan elektrik terputus, ketandusan air bersih yang selamat untuk diminum, dan penyakit seperti taun merebak di sana-sini.






Apakah kesemuanya ini ada hikmahnya? hanya Ilahi yang Maha Mengetahui. Sesama manusia digesa membantu mereka yang lemah dan mengalami kepayahan hidup akibat bencana alam. Justeru, sifat kemanusiaan yang luhur, banyak negara termasuk negara kita membantu mereka yang mengalami kesengsaraan hidup.


Manusia diberi dugaan yang amat besar sekali oleh Tuhan melalui beberapa peristiwa bencana alam. Dugaan ini menguji kesabaran, akidah, dan minda setiap manusia di muka bumi ini. Apakah manusia sering mencabar kekuasaan Ilahi? atau mencipta pelbagai teknologi sehingga alam ini semakin tercemar dan tidak stabil lagi. Apa pun negara kuasa besar perlu memikirkan keselamatan dan kesejahteraan manusia sejagat di alam yang luas ini.

1 comment:

  1. Salam..Dugaan akan mematangkan dan memberi keinsafan kepada kita...bagaimana mengharungi hidup seterusnya...

    ReplyDelete