Saturday, October 9, 2010

Hidup Miskin - kekurangan zat makanan.




Salam hormat dan rahayu.


Ibu sanggup tidak makan, ayah sanggup berkorban apa saja asalkan anak tidak kebuluran. Anak umpama madu dan pewaris jenerasi akan datang. Anaklah madu, anaklah racun dalam hidup ibubapa ini, jika anak terbiar dan tidak berpelajaran sudah pasti mudah tercebur ke kancah gejala sosial yang tidak sihat.


Anak sejak kecil perlu dipelihara dan diberi pelajaran yang secukupnya. Ibubapalah yang mencorak warna warni masa depan anak, pabila anak sudah dewasa, maka carilah jalan kehidupan mereka sendiri. Keluarga yang melarat sudah tentu tidak dapat menjamin kehidupan yang sempurna untuk anak-anak mereka. Bagi negara yang mundur, masalah yang perlu dihadapi ialah antaranya, ekonomi, pendidikan, kemiskinan, dan kebuluran.

anak kekurangan zat kerana kemiskinan

Kebuluran berlaku di negara yang terlalu miskin dan mengalami konflik politik yang amat sangat sehingga musnah lebur struktur pentadbiran dan struktur pembangunan ekonomi. Yang menjadi mangsa adalah kanak-kanak, orang tua, dan rakyat yang miskin sehingga untuk mendapatkan sesuap nasi pun payah diusahakan.


Medis massa setiap hari memaparkan kebuluran berlaku di kebanyakan negara miskin dan negara yang bersengketa, berperang sesama sendiri kerana merebut kuasa politik, akibatnya keamanan negara tidak stabil. Justeru setiap pemimpin negara perlu prihatin keperluan rakyat agar mereka tidak menjadi mangsa penindasan dan kebuluran.




Kebuluran boleh berlaku di mana saja apabila rakyat tidak mendapat bekalan makanan yang mencukupi dan pentandiran negara mulai goyah. Anak yang kebuluran dan tidak dapat bekalan makanan yang berzat boleh mengakibatkan kesihatan mereka terjejas.

No comments:

Post a Comment