Friday, October 8, 2010

Sayangku pada anak-anak.





Salam hormat dan rahayu.


Kasih ibu pada anak, adalah kasih sepanjang hayat, manakala kasih bapa pada anak, adalah kasih tidak terhingga walaupun anak sudah dewasa dan mengikut jalan sendiri kerana berkeluarga. Ada pepatah menyatakan bahawa, anak mendengar kata, suami isteri seia sekata, dan adik beradik kasih sepanjang masa, kesemuanya ini terjalin apabila saling kasih mengasihi.



Rasa kasih itu terserlah dalam kalangan keluarga apabila sesuatu bencana berlaku. Sebagai contoh, peristiwa tsunami, gempa bumi, kebakaran, dan banjir besar yang merosakkan harta serta melibatkan ramai jiwa terkorban. Banyak negara mengalami banjir besar yang mengakibatkan kerosakan dan kerugian harta benda, bangunan musnah, dan rakyat kebuluran serta terdedh dengan berbagai penyakit.




Bila berlakunya bencana seperti ini, ramai jiwa musnah, ibu kehilangan anak, isteri kehilangan suami, dan tangisan bertalu-talu kedengaran di sana sini sehingga kekeringan air mata. Yang pergi tak akan kembali lagi setelah bencana mengaut jiwa, justeru redha dan terima suratan takdir. Setiap keluarga hanya mampu pasrah kepada Tuhan dan perlu bersedia pada hari mendatang. Lihat apa yang sudah berlaku di Cina, Pakistan, Filipina dan beberapa negara Eropah yang mengalami bencana alam yang amat serius dan mengalami kerugian besar.

No comments:

Post a Comment