Monday, July 26, 2010

Bertaut kaca, retak terhasil.










Salam hormat dan rahayu.



Bak kata pepatah 'Bagai Anjing menyalak bukit', keletihan namun bukit sedikit pun tidak terjejas. Apakah ini boleh diumpamakan dalam kehidupan masyarakat yang hidupnya penuh dengan pelbagai dan berbagai dugaan cabaran masakini. Manusia akan selesa hidup, manusia akan capai matlamatnya jika berusaha dan bukan hanya setakat menunggu harapan saja.



Apakah negara-negara kecil dapat menggugat dan menguasai negara kuasa besar? Amerika umpamanya, merupakan kuasa besar dunia yang ingin menakluk dan memonopoli dunia ini sehingga negara-negara besar yang lain saling mencabar kewibawaan masing-masing. Mereka bukan saja berperang menggunakan ketenteraan yang melibatkan kemusnahan harta benda malah nyawa yang tidak berdosa turut terkorban.





Dewasa ini peperangan ekonomi, perang teknologi sudah menjadi kebiasaan dan yang lebih risiko ialah masing-masing membuat persediaan untuk perang nuklear, yang berkemungkinan tinggi perang dunia ketiga akan berlaku. Ini cuma andaian, tetapi tidak mustahil akan berlaku sekiranya manusia di negara berkuasa besar saling meninggi diri, angkuh untuk menjadi raja dunia yang menguasai semua kekayaan di bumi ini.



Bersengketa sesama sendiri amat mudah, tetapi untuk kembali persahabatan seperti asal amatlah payah, ianya memerlukan keikhlasan, dan memakan masa untuk harmoni. Luka dihati sukar dilihat, luka dibadan meninggalkan calar, malah sukar dilenyapkan, bak kata pepatah 'gelas kaca terhempas hancur berderai, walau bertaut semula namun retak tetap kelihatan'.

No comments:

Post a Comment