Saturday, July 3, 2010

cari pantai atau santai.



Salam hormat dan rahayu.



Langkawi adalah sebuah pulau lagenda yang termasyhur dengan cerita pengorbanan seorang wanita mempertahankan maruahnya bernama Mashuri. Cerita lagenda ini telah tersohor dan kini merupakan sebuah tempat peranginan bagi kebanyakan pelancong dari luar negara.


Aku pernah menginap di salah sebuah hotel di Pekan Kuah, Langkawi kerana tugas rasmi dan menjalankan beberapa penyelidikan. Kini Pekan Kuah sudah membangun dan indah dengan perkembangan sosio-budayanya, aku bertegur sapa dengan penduduk tempatan dan juga beberapa pelancong asing untuk mendapatkan pandangan dan maklumbalas mereka mengenai Pulau Langkawi ini.


Secara umum, mereka kagum dengan pemesatan pembangunan di Langkawi. Banyak tempat di Langkawi boleh dilawati kerana keindahan pantainya. Aku ingin berkongsi maklumat dan pengalaman dengan pembaca blog ini, bahawa aku pernah menjalani latihan survivor di anak Datai yang ketika itu merupakan hutan dara yang penuh dengan risiko.


Meredah hutan, jejak rimba, untuk menuju ke destinasi memerlukan pelbagai kemahiran antaranya, membaca peta, kompas, dan menggunakan pancaindera yang keenam. Usah panik jika sesat di hutan atau hanyut diperairan dalam, adakalanya pengalaman membantu menenang fikiran.

Kini Datai sudah membangun, tiada lagi hutan dara, tiada lagi aktiviti jejak rimba, tempat tersebut telah dibina hotel peranginan. Ramai pelancong menginap di situ untuk bersantai dan mendapatkan ketenangan.

No comments:

Post a Comment