Sunday, June 6, 2010

Sate Cobra




Salam hormat dan rahayu.


Ada pepatah orang tua mengatakan lain padang lain belalangnya, lain orang lain pandangannya. Justeru, pengalaman antara satu sama lain pasti berbeda dan sudah tentu ada keunikan masing-masing. Aku ingin berkongsi maklumat dan pengalaman melalui penulisan ini, yang elok dan terbagus itu boleh dijadikan pedoman begitu juga sebaliknya.




Seringkali aku ke Indonesia, antaranya ke Jakarta, Bandung, Bogor, Jogjakarta, Ceribon, dan ke Sumatera. Apa yang aku cari disitu, cuma pengalaman hidup, berkongsi idea dan bertukar fikiran dengan penduduk di situ. Status ekonomi penduduk, ada yang sangat kaya, sederhana, dan ada yang terlalu daif serta miskin. Mereka berjuang dengan apa saja untuk terus hidup demi menanggung keperluan keluarga.


Ketika aku bersendirian di Kota Jakarta Pusat, sekembalinya aku dari Jakarta Selatan, aku sempat berbual dengan anak muda yang mencari sesuap nasi dengan menjual ular cobra hidup sama ada daging ular itu dipotong dijadikan sate, mahupun darahnya dihirup untuk dijadikan ubat. Dagangan anak muda itu mendapat sambutan oleh penduduk tempatan dan para pelancong.



Daging atau sate ular cobra enak dimakan menurut pelanggan tetapnya, dan dipercayai serta diyakini ampuh mengubati penyakit antaranya, athma, ghout/rheumatism, dan meningkatkan imunisasi. Apa pun ikhtiar, jika diyakini pasti ia akan terbukti keberkesanannya.

No comments:

Post a Comment