Sunday, October 31, 2010

Derasnya Arus...




Salam hormat dan rahayu.


Bencana alam berlaku di mana-mana dan perlu dihadapi dengan penuh kebijaksanaan dan kesabaran. Sifat semulajadi yang ada pada manusia akan bertindak ke atas sesuatu apabila dirinya akan terasa terancam. Justeru tindakan yang diambil untuk mendapatkan keselamatan diri perlulah bijaksana supaya tidak ada yang tercedera atau kerugian.




Letusan gunung berapi, tsunami, banji besar, kebakaran, dan tanah runtuh merupakan antara bencana yang perlu dihadapi bersama oleh penduduk setempat dimana kejadian itu terjadi dengan penuh teliti. sewaktu ini, beberapa keadaan tidak dapat dikawal seperti kemalangan jiwa, penyakit, dan kebuluran serta emosi yang tidak stabil.



Sudah pasti negara yang mengalami kecelakaan dan bencana kerugian besar berbilion dolar malah mungkin lebih daripada itu . Jika tidak ada bantuan dari negara negara lain, rakyat akan mati kebuluran atau dijangkiti penyakit kerana tiada kemudahan asas, dan bekalan makanan serta air yang bersih.

Kita perlu bersedia menghadapi sebarang kemungkinan baik dari segi fizikal mahupun minda supaya tidak putus asa dan menyalahi kuasa Tuhan.

No comments:

Post a Comment